tisdag 2 juli 2013

Företagen tar över

Dagens tema är företagens roll på festen.

Morgonen började i ett fullt tält, nu när alla PUSH-medlemmar har anlänt till ön. Tydlig skillnad i temperatur under natten: det är varmare = mysigare att vara fler än att vara ensam.

I Drottens kyrkoruin, en av tolv kyrkoruiner innanför ringmuren, började Vision Takeoff dagen med seminariet "Hur kan värderingsdrivna företag göra världen bättre?". Bland annat snabbmatskedjan Max var inbjudna som goda exempel. De är ett familjeägt företag som drivs just av värderingar kring ett socialt hållbart samhälle där alla inkluderas och ses för sin personliga potential. Rörande inlägg och hjärtevärmande exempel av Pär Larshans, hållbarhetschef, som gjorde att jag efteråt gav honom en stor kram. Mycket fin människa, såna behöver vi fler av. 

Dock säljer ju ändå Max hamburgare. På nötkött. Svenskt eller inte, det gasar upp atmosfären 10-20 ggr så mycket som linser och bönor. Och snabbmatskulturen ökar fetma och antalet hjärt- och kärlsjukdomar. Att de har hög affärsmoral och sätter värde i att inkludera många i utanförskap och minska sjukfrånvaron så mycket de bara kan är fantastiskt, men de kan inte fly från sin klimatpåverkan även om de redovisar hur många kilo koldioxidekvivalenter deras olika alternativ orsakar. Visst, kunden. Kunden kan välja att äta hos Max istället för McDonalds, köpa deras goda vegburgare istället för nötköttsburgaren. Eller inte äta snabbmat alls utan laga sin egen mat på ekologiska, närproducerade, vegetariska råvaror.

Men det pratades det inte om. 

Det har varit fantastiskt härligt att dessa två första riktiga Almedalsdagar har haft ett positivt fokus. Fokus på alternativ, bra vägar att gå, sätt att komma runt hinder och upprepning av mantrat att det lönar sig att ställa om. 

Och det är lätt att glömma att det finns en vardag utanför ringmuren, utanför Gotland. Där samhället fortfarande ser ut som det gör, där trögheten är lika seg som vanligt, "där vi rusar fortfarande i fel riktning" som Johan Rockström precis sa i andra änden på båten jag sitter i just nu. Blue Charm i Visbys inre hamn har packats med folk och jag som kom 10 minuter sent till seminariet har fått nöja mig med en golvplats allra längst bak. Hagainitiativet sätter här VD'ar mot politiker och försöker pusha politikerna att hänga med på företagens hållbarhetsplaner. Företagen inkluderar visserligen McDonalds, Löfbergs Lila, m.fl., men den ihopträngda publiken visar att det i alla fall finns intresse för frågorna! Det är många som är intresserade, många i Sverige som bryr sig. Många som undrar, funderar och oroar sig, och de är både företagare, allmänsvensson, konsumenter, ungdomar, pensionärer, anställda, arbetslösa och till och med politiker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar