fredag 5 juli 2013

Bristningsgränsen

Jag kom från ett event där en VD för ett stort svenskt företag säger "att köra bil på biodiesel är så utsläppsneutralt att det kan liknas vid att cykla!", till ett event där Swedbank, SEB, Nordea och Första AP-fonden står och säger att deras kunder inte efterfrågar hållbara investeringar så därför gör de inga. 

Så när det blev min tur att ställa en fråga kände jag hur jag började darra på rösten. Så här sa jag: 

"När jag föddes 1983 tyckte min farmor och farfar att det var klokt att investera pengar i några fonder i SEB åt mig. De pengarna skulle stå och ticka under min uppväxt för att sen ge mig en lättare start i vuxenlivet om jag skulle plugga på universitet eller kanske köpa en lägenhet. 

Nu, 30 år senare, har jag en liten brorsdotter på två år. Hon är det finaste jag vet. 
Men jag känner inte att jag kan göra samma sak för henne som min farmor och farfar gjorde för mig. För jag tycker inte att ni tar ert ansvar för min brorsdotters framtid. Eller för hennes barns framtid. Eller alla andra barn. 

Ni som jobbar på banker och sånt, ni ÄR inte bankerna. Ni är människor. Snälla... ta ert ansvar..." 

Och där brast det. Jag började gråta. 

Enligt Sasja Beslik, chef för ansvarsfulla investeringar på Nordea, investeras 99% av alla sparpengar, pensionspengar och liknande i vapenhandel, diktaturer, oljeutvinning och en massa andra ohållbara och oetiska affärer. Och det är så många miljarder och biljoner det rör sig om att det inte ens svindlar. Det blir svart.

Stina Billinger är hållbarhetschef på SPP och är förbannad på alla människor som inte aktivt väljer var de placerar sina pensionspengar: "Ni som sparar till pension är så fruktansvärt ointresserade, vilket är ett problem. Jag väntar på en stor fet folkrörelse som kräver att deras pengar placeras hållbart!" (Supermiljöbloggen, 2 juli)

Men i väntan på att svensson prioriterar att läsa in sig på precis alla samhällsproblem för att kunna göra aktiva informerade beslut, så vore det ju förträffligt om staten kan ta det ansvar det absolut kan förväntas att ta, nämligen att sätta lagar och utforma styrmedel som i sin tur underlättar för företag och banker att ta konstruktiva steg framåt och tänka långsiktigt. 

Ni kan börja nu.


1 kommentar:

  1. Sasja Beslik skriver här (http://fondbloggen.nordea.se/sasja/krav-pa-information-om-miljopaverkan/)
    bl.a. om att "en obligatorisk informationsplikt för alla fonder" vore väldigt nyttig. Heja på honom om du har möjlighet!

    Tack Bo Thorén för tipset!

    SvaraRadera