lördag 29 juni 2013

Välkommen till djungeln!

Jag är på väg till Almedalen. 


Det är inte min första gång på Gotland, men första gången jag ska delta i det politiska Visbyvimlet som, så här dagen innan det brakar loss, har 2 266 evenemang registrerade. Under loppet av 7 dagar. Det är 324 event per dag. Om jag är aktiv varje dag i tolv timmar, säg 8 på morgonen till 20 på kvällen, blir det 27 event per timme. Alltså har jag tid att stanna ungefär 2 minuter på varje event. Om jag ska gå på alla, ja... 


Men alla event är långt ifrån intressanta. För mig i alla fall. Om jag ska hitta något slags mönster i mitt urval lutar det åt diskussioner om hållbar utveckling inom svensk partipolitik, EU-frågor, ideella organisationer och företag. Hur kan PUSH Sverige (som jag representerar) pusha i varje sammanhang för ett mer hållbart Sverige, och kan mitt nästa jobb dyka upp i vimlet? 


Programmet i sin helhet finns här.


Frågorna som surrar runt i huvudet är många: 


- Vilka seminarier, paneldebatter och föreläsningar ska jag gå på?
- Vilka kommer vara där och vilka kommer jag få möjlighet att prata med?
- Vilka vill jag prata med? Och varför?
- Kommer jag kunna sova ordentligt med två kompisar i ett fyrmannatält?
- Varför kostar en 3-minuters dusch på campingplatsen fem kronor? 
- Är det vad en dusch egentligen kostar med byggnation av duschrum, uppvärmning av varmvattnet och rening av duschvattnet efteråt?
- Är det sant att en kille klarade sig på 40 kr hela veckan för att det är så mycket gratis mat överallt med frukost- och lunchseminarier och mingelkvällar med tilltugg?
- Hur kommer jag reagera när jag ser Jimmie Åkesson för första gången när han ska prata imorgon? 
- Och kommer jag bli ännu mer upprörd på Reinfeldt när han pratar på onsdag?
- Kommer jag vara fullständigt emotionellt slutkörd när jag kommer hem igen om 9 dagar?
- Och kommer jag då ha starkare hopp om framtiden? Eller inte? 

Det blir spännande att se hur många frågor jag får svar på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar